غذاهای خشک شده به روش انجمادی به يکی ازمحبوب ترين گزينه های علاقمندان به طبيعت گردی برای استفاده در وعدههای غذايی تبديل شده است. به اين ترتيب، حتی سخت گيرترين افراد هم میتوانند علاوه بر سبکتر کردن باری که برای کمپينگ يا کوهنوردی حمل میکنند، از طعم لذيذ غذاهای خشک شده به روش انجمادی لذت ببرند.

اگرچه غذاهای خشک شده به روش انجمادی معمولا با غذاهای خشک دهيدراته (کاهش رطوبت يا دهيدراسيون) اشتباه گرفته میشوند، اما فرآيند تهيه غذاهای خشک شده به روش انجمادی کاملا متفاوت است. در آمادهسازی غذاهای دهيدراته با گردش جريان هوای گرم و خشک، مواد غذايی بخش زيادی از آب خود را از دست میدهد. برای خشک کردن به روش انجمادی، مواد غذايی به سرعت منجمد شده و در خلاء بسيار قدرتمندی قرار میگيرد. با تصعيد آب در مواد غذايی و تبديل يخ به بخار، ماده غذايی با حفظ قابليت بازيابی مجدد آب، به شکل موثری خشک می شود.

با اينکه ماجراجويی در طبيعت پنجرهای رو به تجربه های تازه و شگفتیهای ديدنی باز میکند، چالشهای ويژهای را نيز به همراه میآورد. بيشتر ورزشکاران در رشتههای مختلف ورزشی از جمله کوه پيمايی، دوچرخه سواری کوهستان، کمپينگ يا کوهنوردی به دنبال سبک کردن بار بدون نياز به چشم پوشی از مواد مغذی لازم و طعم لذيذ غذا هستند. غذاهای خشک شده به روش انجمادی راهحلی ايدهآل برای مشتاقان طبيعت است که غذا را بيش از يک منبع انرژی میدانند.

  • نسبت ايده آل انرژی به وزن: علاقمندان به طبيعت گردی هنگام انجام انواع فعاليتهای ورزشی مانند صعود از صخرههايی با شيب زياد يا حمل کوله پشتیهای سنگين نمیتوانند حجم و وزن زيادی را حمل کنند. غذاهای کنسروی و ديگر مواد غذايی، به ويژه در شرايطی که قصد سپری کردن چندين روز در طبيعت را داشته باشيد، باعث اضافه شدن ٥ تا ١٤ کيلوگرم به بار میشود. بسياری از کوله گردان غذای خشک شده به روش انجمادی را ترجيح میدهند چون تمايل به کم کردن وزن کوله هايشان با حذف مواد غيرخوراکی دارند. فرآيند خشک کردن به روش انجمادی باعث میشود مواد غذايی حدود ٩٨ الی ٩٩ درصد آب خود را از دست میدهد و وزن کلی آن به طرز قابل توجهی کاهش میيابد. بستههای غذايی باکيفيت میتواند با وزنی حدودی ١٠٠ تا ١٥٠ گرم وعدههای غذايی با ارزش ٥٠٠ تا ٩٠٠ کالری را تامين کند.
  • طعم و ارزش غذايی: در گذشته، غذای خشک برای مردم يادآور غذاهای آماده نامطلوبی مانند MRE (غذای آماده خوردن) بود که فضانوردان و نظاميان استفاده میکردند. اما در حال حاضر، غذاهای خشک شده به روش انجمادی جديد در طيف گسترده ای از طعمهای مختلف مانند پنکيک با پروتئين بالا، برنج شيرين و ترش، بيف چيلی سين سيناتی، پاستا پستو با سالمون، برنج و حبوبات به سبک سانتافه، فتوچينی آلفردو و … موجود هستند. با اينکه در غذاهای دهيدراته سنتی بخش قابل توجهی از طعم آن از بين میرود، طعم اصلی ماده غذايی در غذاهای خشک شده به روش انجمادی بسيار بهتر حفظ شده و به طرز شگفت انگيزی با يک غذای خوشمزه و دلپذير مواجه خواهيد شد. يکی از نکات مهم اين است که در غذاهای خشک شده به روش انجمادی به دليل حذف وزن آب بدون تحت تاثير قرار گرفتن مواد مغذی، تمام مواد غذايی ارزش غذايی و حدود ٩٧ درصد از ويتامينها و مواد معدنی خود را حفظ میکنند.
  • تهيه آسان: با توجه به آماده سازی آسان غذاهای خشک شده به روش انجمادی، طبيعت گردان و کوهنوردان میتوانند زمان بيشتری را صرف لذت بردن از طبيعت و انجام فعاليتهای مورد علاقه خود کنند. آماده سازی اين غذا فرآيند بسيار سادهای دارد: آب جوش را اضافه کنيد؛ محتويات بسته را هم بزنيد، در بسته را ببنديد و چند دقيقه صبر کنيد. سپس دوباره مواد داخل بسته را هم بزنيد و حالا غذای شما در همين زمان کوتاه و بدونه نياز به پخت و پزآماده مصرف است .

مزایای در دسترس بودن کنسرو، هزینه و دوام سه مزیت اصلی استفاده از غذاهای کنسروی است. هر مغازه یا فروشگاهی در ایران قوطی‌های کنسرو ماهی، سوپ، گوشت و حتی کنسرو میوه‌های مختلف را برای ما تامین می‌کند. هزینه آن تقریباًیک سوم قیمت غذای فریز شده (به طور متوسط درهر وعده غذایی) است. قوطی‌ها همچنین ضد جوندگان و حشرات هستند و نمی‌توانند آنها را از بین ببرند.

مواد غذایی کنسرو شده سنگین است و بسیاری از ویتامین‌ها در اثر حرارت مورد استفاده در کنسرو غذا از بین می‌روند. شما همچنین به قوطی بازکن نیاز دارید مگر اینکه آسان بازشو باشد که دوام کمتری نسبت به قوطی معمولی دارد. مشکل دیگر این است که در صورت یخ زدن قوطی‌های کنسرو می‌ترکند.

خشک کردن غذا در فریزر با یخ در واقع یک فرایند سه مرحله ای است. پس از برداشتن غذا در حالت پخته شده، اولین فرآیند فریز کردن غذا آغاز می‌شود. در مرحله بعد، غذا باید در یک محفظه خلاء تحت حرارت کم قرار گیرد، در این مرحله بلورهای آب یخ زده، مستقیماً از یخ به بخار آب تبدیل می‌شود. سرانجام تحت دومین فرآیند خشک شدن قرار می‌گیرد که در آن آخرین مولکول‌های آب در دمای بالاترتبخیرمی‌شوند. در پایان فرآیند، مواد غذایی در ظروف غذایی سالم قرار داده شده و برای جلوگیری از آلودگی در برابر آب و اکسیژن، نیتروژنایزوله می‌شوند.